Karamellbonbon

Jó sok recept merült feledésbe, mindig csak félrerakosgattam őket, hogy majd egyszer, majd egyszer, majd egyszer... Ismerős? Ezért úgy döntöttem, hogy néhány télies-karácsonyos receptet előveszek, beteszem az adventi naptár zsebeibe, és elkészítem őket. Vagy ha nagyon nem kívánunk rá, vagy nincs idő, akkor elengedem... Volt, amitől megváltam, és volt olyan is, amiért a falba verném a fejem, ha kimaradt volna. Ez is ilyen... 



Nem vagyok egy nagy karamelles, de ettől én is elolvadtam! Még kristálycukrot is hoztam, mert nem akartam másféle cukorral kísérletezni. Ennyi belefér! Jó lassan készült el, először az edény lett kicsi, a másodiknak vastag volt az alja, ezért nem volt a legmegfelelőbb, a folytonos kevergetésem miatt lassan karamellizálódott. A hőfokot sem mertem nagyon felkapcsolni, ezért nagyjából nem is melegedett semmit :) De végül elkészült. Jól festett a dolog, megörültem. Egészen addig, amíg fel nem kellett szelnem. Ugyanis alig lehet. Nem baj, legalább tartja a formáját, ha ilyen kemény. Ez sem jött be. Csak egymás mellé sorakoztatva, a rétegek közé sütőpapírt téve maradnak szépek. Amúgy kicsit eldeformálódnak, de szépen szét lehet őket szedni.
Ennek ellenére mégis csak egy gondom volt vele. Annyira koncentráltam a szétosztásra, hogy én alig ettem. Balek vagyok, ez van :)



A receptem azt állítja, hogy hűtőben 5 napig áll el. Nos, én ezt kétlem, szinte csak cukorból van. Sem a hűtőt nem javasolnám, én sem tettem be, sem az öt naptól nem tartanék. A hőfokot pontosan kimértem, ha nincs maghőmérőd, a recept a következő tippet ajánlja: Jeges vízbe cseppentsünk a masszából, és ha rögtön a vízbe érve kemény golyóvá változik, akkor elég forró.

Hozzávalók:
  • 375 g kristálycukor
  • 100 g vaj
  • 330 ml tejszín
  • 90 g méz
  • őrölt vanília
  • csipet só
  • tetejére: sópehely (fleur de sel)


Elkészítés:
  • A cukrot, a mézet, a vajat, a tejszínt, a vaníliát és a csipet sót egy nagy, vékony aljú lábosban felfőzzük. Max. félig legyen a lábos, nehogy kifusson. Ha minden elolvadt, emelhetsz a hőfokon. Ha habosodni és sötétedni kezd, méregesd a hőfokot. Akkor jó a massza, ha 128 fokos.
  • A felragadt cukorkristályokat egy vizes ecsettel leszedheted az edény faláról, nekem túl sok nem maradt fent, néha letöröltem az ecsettel, de nem is lett volna rá feltétlenül szükség.
  • Amíg a massza habzik, előkészítjük a formát. Egy sütőkeretet használtam, a sütőpapírt belülről hajtogattam bele, és csipeszekkel rögzítettem, hogy ne folyjon ki a massza. Ha tepsit használsz, akkor csak béleld ki. A mosogatóba engedj hideg vizet, ebbe kell majd beleállítani az edényt.
  • Ha elérte a karamell a kellő hőfokot, azonnal tedd az edényt a mosogatóba engedett hideg vízbe. Pár keverés után hirtelen besűrűsödik, mehet gyorsan a formába. Kb 1 cm vastagon legyen. A tetejére szórunk egy kevés sópelyhet.
  • Néhány óra múlva szeletelhető, elvileg forró késsel. Sokat nem segít, de a semminél jobb ez a tipp is. Éles legyen a kés, te pedig erős és kitartó. 
  • A recept szerint 16 db bonbonra elég a recept, nos, nekem lett vagy ötven, és igen nagyvonalúan vágtam, emberes darabokra.... ;-)

Karácsonyi finomságnak még belefér ;-) Jó étvágyat!




Forrás: Billa magazin

Megjegyzések